lauantai 13. huhtikuuta 2013

Exercise you fattie, exercise!

Muistatteko vielä kun oon tässä lupaillu jo pidemmän aikaa tsempata ton urheilun kanssa? :D No se aika on viimein koittanut!! Oon vihdoin ja viimein saanut itseäni niskasta kiinni! Miulla alko mennä hermo, kun oon ootellu tässä 1,5 vuotta että joku keksis kunnon ratkasun tähän mun kilpirauhaseen, mutta mun arvot junnaa paikallaan edelleen että tuli tuloksia tai ei, niin mun on silti saatava itteäni niskasta kiinni jos meinasin kroppaani saada yhtään parempaan kuntoon. Onneks kuitenkin mulla vaihtu lääkäri, joka on ottanu tän nyt tosi tosissaan ja tarkistaa kaiken mahollisen mikä on pielessä :) On siis tosi monta kertaa paremmat mahdollisuudet saada arvot kohilleen, eli ei väsyttäis koko aikaa ja painokin alkais pudota. Parantuahan tästä ei ikinä voi, mutta arvot kun on kohdillaan niin tää ei aiheuta muuta kun että aamulla pitää ottaa muutama tabletti ja käydä toisinaan verikokeissa :)


Kaikki alkaa ruokailusta! Sen kanssa oon tsempannu ihan tosissani, mutta en ole kieltänyt kaikkea iloa iteltäni. Useimmiten laihduttajat meneekin mönkään sentakia, että ei anna itsensä ikinä nauttia mistään ja houkutukset kasvaa. Miä esimerkiks en ole kunnolla suklaata syönyt pitkiin aikoihin, ei vaan yksinkertasesti tee mieli. Yks päivä tein pakasteseitistä ruokaa niin, että paistoin pannulla, pistin valko- ja sitruunapippuria ja sitruunaa päälle, kuorrutin juustoraasteella ja pistin uuniin. Myskikurpitsakeittoa koitettiin kanssa, ihan hyvää oli. Raejuuston oon löytäny nyt uusiks, söin sitä lapsena aina suoraan purkista :D Mutta kuten nauttimisesta oli puhetta, niin meillä avattiin grillikausi ja sain laittaa paistumaan kesän ekat pekonivalkosipuliherkkusienet, nom..... <3 Sitä onkin ootettu!


Inspiraatiota hyvään syömiseen oon löytäny noista kirjoista. Äiti tuli iso kassi kirjoja käessä että "Birgitta anto nää meille" ja noissa oli ihan mielettömästi kaikkea hyödyllistä tietoa ja ennenkaikkea, ihania reseptejä mm. kasvisruokiin. Kiitokset siis Birgitalle :)


Aineenvaihdunta käynnistyy aamupalalla! Just oli Suurimman pudottajan FB-sivuilla kuva niistä kisaajista ja päällä teksti, että "What do almost all the contestants have in common? They don't eat breakfast." Ja se on ihan totta. Aineenvaihdunta käynnistyy kun maha saa ruokaa ja kun syö kunnon aamupalan, niin verensokeri ei laske lounaaseen mennessä ja ei sitten tuu ahmittua lounaalla niin paljoa. Miä oon pitkästä aikaa ruvennu syömään puuroa ja sitten turkkilaista jogurttia pienellä lorauksella monikukkahunajaa. Puuron sijaan usein kiireaamuina turvaudun kyllä ihan perus ruisleipään juustoviipaleella ja usein aamupalalta löytyy myös kupillinen teetä maidolla ja kahdella sokeripalalla. Tai tosi kiireaamuina nappaan banaanin ja syön autossa, mutta sitä en suosittele :D


Miä oon alottanu lenkkeilemällä peruslenkkini 8km ja yritin löytää kunnon lenkkareita kun totesin nuo nykyset kävelykenkäni ihan karmeiks... Löysin 8 talosta lenkkaria mutten yhtäkään paria niille :D Hups. Voisin tosissani lähteä lenkkariostoksille. Sekä musiikkikuulokeostoksille! Mun Nokian omat nappikuulokkeet tippuu koko ajan kun ne on mun korviin liian isot, mutta sain viimeks lenkille Lauran tulppakuulokkeet ja ne ei tippunu ees kun juoksin intervalleja! Pakko hommata omat, että voi kuunnella musiikkia. Menee lenkki vähän vauhdikkaammin kun on muutakin kun rekkojen ääniä :D Lenkkeilyn lisäks oon ottanu projektikseni ton lumen poistamisen meidän pihasta, koska kaikki muut tiet mun koulureitillä on sulia mutta meidän tie näyttää vielä tolta mitä on kuvassa, joten en pääse vielä skootterilla ollenkaan liikenteeseen. Oon siis heilunu tossa meidän tiellä rautalapion kanssa niin että ihan hiki on tullu. Nyt on onneks sadellu vähän vettä, niin lumi on alkanu kunnolla sulaa tosta.


Hankin myös kuntosalikortin, jossa oon tähän mennessä ehtiny käydä vaan kerran. Mulla on onneks sellanen lukujärjestys, että ehdin 3x viikossa salille ja 2x viikossa kävellen ton 8km. Mulla ei ole mitään kunnon saliohjelmaa, keskityn lähinnä selkään, vatsaan ja hartioihin. Ja sen kyllä tänään huomaa! Pakko pitää tää viikonloppu huilia kun hyvä että sängystä on ylös päässyt! Selkä huutaa ihan hallelujaata eilisen treenin jälkeen, kun tein ylätaljavetoja, sumokyykkyjä, neljänlaisia vatsalihaksia + vatsalihaslaitteella, selkälihaksia ite ja laitteen avulla, jalkakyykkyjä, tukipunnerruksia ja kahvakuulaheijausta. Ennen treeniä syön pienen proteiinipatukan ja koitan muistaa juoda 0,5L vettä per jokainen hikoiltu tunti, jossen siinä tilanteessa niin sitten vaikka takautuvasti. Miun kompastuskivi on yleensäkin ton veden juominen, liikuntaa tai ei. Lopuksi summa summarum, miun oma muistilista painonpudotukseen ja ennenkaikkea kunnon kohottamiseen:

1) Kunnon aamupala, sisältäen pitkäkestosia hiilihydraatteja
2) Ennen treeniä proteiinia, treenin jälkeen palautukseen hiilihydraatteja + proteiinia
3) Jokaista hikoiltua tuntia kohden vähintään 0,5L vettä
4) Venyttely treenin jälkeen ja illalla vielä ennen nukkumaanmenoa
5) Hyvät yöunet, liikunnan jälkeen väsyttää muutenkin

Mutta jotta alottaminen ei olis muutenkin ollut vaikeeta, niin tämmönen mun sängyssä kovasti houkutteleva karvaotus sai sen tehtyä vielä vaikeemmaks. Kattokaa nyt, miten se oikein huokuu että elä mee kun tuu mun kainaloon pötköttämään! Diegolta terveisiä toivotellen palaillaan myöhemmin :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti